Finalisterna

Nu har tio skolklasser gått till final i tävlingen. De kommer få vara med och ta fram en utställning om barns tankar om natur som är betydelsefull för dem och naturskydd på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm under 2018. Grattis till finalisterna!

Vinnaren, som meddelas 30 november, kommer dessutom att få resa till en av Sveriges 29 nationalparker.

Hela 212 bidrag har publicerats i tävlingen. De kommer från klasser från i stort sett hela landet. En jury har utsett de tio finalisterna. Juryn består av representanter från: Centrum för naturvägledning, Naturvårdsverket, Naturskoleföreningen, Naturhistoriska riksmuseet och Svergies naturum.

Här är de tio bidrag som gått till final – i bokstavsordning efter bidragsnamnen:

 

Klass 5/6 på Uppsala waldorfskola i Uppsala kommun: Ap-trädet 

Vi valde klätterträden vid fritids, apträden, som det ställe vi vill bevara i mer än 50 år.
Platsen är roligt att vara på och vi leker mycket där. Den är också bra för de yngre, då de kan leka i sandlådan. Det finns gott om gömställen om man vill leka kurra gömma.
På våren luktar det om syrenerna och på hösten kan man plocka plommon ifrån träden. Under vintern kan man ibland hitta istappar.

 

Klass 6A på Fäladsgårdens skola i Lunds kommun: Dalby–Skrylle

Vi vill skydda naturen för att det finns djur, växter och svampar som vi behöver skydda. I naturen kan man få en upplevelse, man kan ta en fridfull joggingrunda. Man kan ha roliga picknickar, man kan bada i sjöar och hoppa från klippor. Vi vill skydda vägen emellan Skrylle och Dalby för det är bra ställe att koppla av. Men också att ha kul. Och det kanske ligger en gammal historia bakom den. Man kan fiska kräftor i stenbrottet. Och det finns Vresbokar som inte finns på så många ställen i Sverige. Vresbokar är utrotningshotade. De var vanliga förr. De har vågiga stammar men i förr i tiden ville man att stammarna skulle vara raka. Vresbokarnas nötter är taggiga.

 

Klass 4-6 på Stigens friskola i Färgelanda kommun: En liten film om skogen

I filmen så visas platsen upp som vi värnar lite extra om. Området ligger bara någon minut ifrån skolan och är vår primära exkursionsplats. Vi valde att presentera platsen från djurens perspektiv (vår tolkning:) Det är en plats där djuren föds, växer upp, får sina egna ungar, och blir till slut även den sista viloplatsen. Sedan börjar allt om igen, naturen har sin egna gång och den livscykeln vi vill skall fortsätta för evigt.

 

Klass 6 läsåret 2016/17 på Stenbackeskolan i Uddevalla kommun: Maskros vid Grindsjön

 

Klass 4-6 på Hedens skola i Sala kommun: Moder natur drar människor till varandra

 

Klass 6A på Centrumskolan i Kalix kommun: Renskär

 

Klass 6D på Fäladsgården i Lunds kommun: Save the nature

Vi vill visa i videon att naturen är värd att behållas så att våra egna barn och deras barn kan få uppleva den som den är idag eller bättre. Om vi inte hade haft naturen så hade vi dött, för att det är träden som ger oss syre och glädje. Vi var i knivsåsen som ligger i Skåne nära torna Hällestad.

 

Klass 5 på Alviksskolan i Luleå kommun: Skogen i Alvik

 

Klass 4B på Örbyhus skola i Tierps kommun: Tegelsmorasjön 3

Vi tycker att man ska tänka sig för i naturen och inte skräpa ner. Naturen kring Tegelsmorasjön är viktig att bevara för sjön ligger i en mycket gammal socken. Vi har haft superdagar där med soligt väder, hamburgare och fina fiskmåsar. Sjön är precis lagom stor för att vi ska tycka det är roligt att cykla runt den

 

Klass 4 på Tillingeskolan i Mönsterås kommun: Våra favoritplatser åk 4 Tillingeskolan

Vi har valt ut våra gemensamma favoritplatser i naturen som vi har satt ihop i en film.

 


Upp